Wel of geen datum in je blog?

Wel of geen datum in je blog? Het is een vraag die veel schrijvers van blogs doet twijfelen. En misschien jou ook. Dat is niet gek. De ene website doet het wel, de andere website doet het niet. Er lijkt geen pijl op te trekken. Daarom vertel ik je in deze blog wat de voor- en nadelen zijn van een datum in je blog. Zo kun je bepalen of het voor jou nodig is om de datum in je blog te vermelden. 

Wat zijn de voordelen van een datum in je blogartikel?

Het grote voordeel van een datum in een blogartikel is dat je in de zoekresultaten van Google ziet dat het bericht actueel is. Dat trekt aandacht. Niet alleen Google waardeert dat, maar ook de lezer. Ga maar bij jezelf na: je klikt sneller op een artikel dat kort geleden gepubliceerd is dan op een artikel dat ouder is. 

Wat zijn de nadelen van een datum in je blogartikel?

Is je blogartikel een aantal jaar oud? En heb je de datum erin staan? Dan zie je dat óók terug in de resultaten van Google. En dat zorgt voor minder mensen die doorklikken. Bovendien ziet Google ook dat de informatie oud is. Dat komt je positie in de zoekmachines niet ten goede.

In de digitale wereld is het belangrijk dat je actueel bent. Informatie die een aantal weken geleden nieuw was, kan vandaag oud zijn. De publicatiedatum van een blog die op 06/07/2016 staat, schrikt af. Lezers denken: er is vast en zeker nieuwere en betere informatie te vinden.  

Wanneer de datum in je blogartikel zetten en wanneer niet?

Ik raad in veel gevallen aan om GEEN datum in je blog te vermelden. In de eerste fase kan het je helpen om snel te scoren in de zoekresultaten, maar op de lange termijn beïnvloedt een datum je positie in de zoekresultaten negatief. Lezers klikken minder snel door. Dit is voor Google een signaal dat het artikel minder waardevol is. Het gevolg is dat je zakt in de zoekresultaten. Wil je dus op de langere termijn ook bezoekers blijven binnenhalen met je blogartikel? Zet er dan geen datum in. 

Uitzondering: in sommige blogartikelen is een datum onmisbaar. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsblog. Actualiteit en nieuwswaardigheid is daar zo belangrijk, dat je de datum (en vaak tijd) wel neer móet zetten. Bovendien maakt het bij een nieuwsartikel op termijn niet meer uit of het gevonden wordt op Google. Het is dan immers oud en heeft op dat moment weinig tot geen waarde voor lezers.    

Geen datum in je blogartikel, maar wat doe je dan om de actualiteit te waarborgen?

Je besluit geen datum aan je blog toe te voegen. Maar hoe zorg je er dan alsnog voor dat je blogartikel actueel blijft? En dat lezers je blogartikel relevant vinden? Het antwoord is een periodieke controle. Check eens in de zoveel tijd je best scorende blogartikelen om te kijken of de content die erin staat nog klopt. Want dat is wat Google uiteindelijk wil: dat jouw blog het beste antwoord geeft op de zoekvraag van de lezer. Met relevante en actuele content is die kans veel groter. 

Je kan het jezelf gemakkelijker maken door content te schrijven die lang meegaat. Tekst waarvan je weet dat die over een paar jaar nog steeds klopt. Schrijf je bijvoorbeeld artikelen over spelling en zinsbouw? Dan zit je gebakken. Taal verandert bijna niet. Maar heb je een bedrijf in elektronica? Dan is het een stuk lastiger om content te schrijven die lang meegaat. Er komen namelijk ieder jaar nieuwe laptops en smartphones uit, om maar een voorbeeld te noemen. 

Praktische laatste tip: ik blok in mijn agenda één middagje per drie maanden vrij om mijn blogs te checken op relevantie. Zie ik verouderde content die niet meer klopt? Dan pas ik het blogartikel direct aan. Zo blijft mijn blog actueel en vers. Lezers houden daarvan. En Google ook.  Ik weet dat het niet de leukste taak is, maar het is super belangrijk voor je vindbaarheid in Google. Houd dat in je achterhoofd.   

Plaats een reactie